Nieuws & achtergrond
Hoe we dingen onthouden
19-02-2025
We onthouden dingen die (veel)betekenend, memorabel en ongewoon zijn.
Toch zijn weinig van onze ervaringen in school of trainingen makkelijk te onthouden...
Fijne vriend/samenwerkingspartner Niels Floor gaf op LinkedIn een heldere en o zo ware uitleg over hoe je dit kunt - en zou moeten! - tackelen.
We hebben in de loop der jaren veel van Niels en zijn Learning Experience Design geleerd. Er bleek ook overlap te zitten in zijn idee over het ontwerpen van leerervaringen en ons idee over het ontwerpen van betekenisvolle bijeenkomsten. Zie bijv. onze (gratis) e-gids: 'Leg de puzzel tot een betekenisvol evenement':
Daarom delen we graag zijn kennis, want ook in de wereld van evenementen, cursussen en congressen hebben we er veel aan.
Waar zie jij de aanknopingspunten voor bijeenkomsten en evenementen?
(lees vooral zijn uitgebreidere toelichting!)
Veelbetekenend
Anders is iets echt moeilijk tot je te nemen. Dus:
1) Onderzoek wat en hoe er voor jouw doelgroep betekenisvol is.
2) Zorg dat je dat belang omzet in een betekenisvolle ervaring.
Als je het aan ons vraagt:
Áls we al voldoende aandacht voor 1) hebben, vergeten we 2) alsnog vaak, of vinden we dat moeilijk. Wat jij?
Memorabel
Hoe?
👉 Kies de juiste toon, zet de juiste sfeer
👉 Richt je op emotie(s), zodat je je doelgroep op een dieper niveau bereikt
👉 Wees authentiek
👉 Zorg dat de ervaring echt is
Ongewoon
Door iets onverwachts te creëren, heb je de aandacht. Kies de juiste balans tussen gewoon en ongewoon, tussen verwacht en onverwacht.
Hoe denken jullie deze tackel-tips toe te kunnen passen?
Niels Floor's post over 'onthouden':
https://www.linkedin.com/in/nielsfloor/
Home - Learning Experience Design
"We remember things that are significant, memorable and unusual. Unfortunately, few of our experiences in school or corporate training are easy to remember. Here's how to fix that!
Significant - If what you try to learn is of no significance to you, it will be really hard to master. Finding out if and how a certain topic or goal are significant to the learner is the first step. That's part of design research, where you get to know the learner and empathise with them. Second, you want to take that relevance and turn it into a signifiant experience. For example, if students hate math but love to bake, you can organise a bake off and have them use math to determine the right measurements, units and dimensions of a cake they are going to bake.
Memorable - When Marin Luther King Jr. delivered his "I have a dream" speech, in Washington on August 28, 1963, it was an historic and memorable moment.
While I don't expect every experience to live up to that speech, there are things he did that anyone can use. For example, use storytelling to engage learners. Choose your words carefully with the right tone of voice to communicate a clear message to the learner without getting lost in jargon. Design for emotion to connect with the learner on a deeper level . Be authentic as a designer and offer a learning experience that's real (no smoke and mirrors!)
Unusual - If all is as usual, our brains just go with the flow. That's why we forget most of our daily commute at the end of the day. Unless something unexpected happens, like picking up a hitch hiker who shares an incredible life story. By making something unexpected happen, you have your learners attention. For example, I love to start an e-learning module with an unexpected question that surprises the learner and resets their expectations. Even if it's something silly, it can work. Of course, you want to balance the expected and unexpected."