Nieuws & achtergrond
Kennisevents en beleving
06-02-2024
"๐๐ฆ๐ฏ๐ฏ๐ช๐ด๐ฆ๐ท๐ฆ๐ฏ๐ต๐ด ๐ฉ๐ฆ๐ฃ๐ฃ๐ฆ๐ฏ ๐ฅ๐ฆ ๐ข๐ง๐จ๐ฆ๐ญ๐ฐ๐ฑ๐ฆ๐ฏ ๐ซ๐ข๐ณ๐ฆ๐ฏ ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐ฃ๐ฆ๐ญ๐ฆ๐ท๐ช๐ฏ๐จ๐ด๐ด๐ญ๐ข๐จ ๐จ๐ฆ๐ฎ๐ข๐ข๐ฌ๐ต: ๐ด๐ต๐ฆ๐ฆ๐ฅ๐ด ๐ท๐ข๐ฌ๐ฆ๐ณ ๐ธ๐ฐ๐ณ๐ฅ๐ต ๐ฅ๐ฆ ๐ฌ๐ฆ๐ฏ๐ฏ๐ช๐ด๐ฐ๐ท๐ฆ๐ณ๐ฅ๐ณ๐ข๐ค๐ฉ๐ต, ๐ฅ๐ฆ ๐ช๐ฏ๐ต๐ฆ๐ณ๐ข๐ค๐ต๐ช๐ฆ, ๐ฅ๐ฆ ๐จ๐ฆ๐ด๐ฑ๐ณ๐ฆ๐ฌ๐ฌ๐ฆ๐ฏ ๐ฆ๐ฏ ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ฅ๐ฆ๐ญ๐ฆ๐ฏ ๐ท๐ข๐ฏ ๐ฅ๐ฆ ๐ฌ๐ฆ๐ฏ๐ฏ๐ช๐ด ๐ท๐ฆ๐ณ๐ฑ๐ข๐ฌ๐ต ๐ช๐ฏ ๐ค๐ฐ๐ฎ๐ฑ๐ญ๐ฆ๐ต๐ฆ ๐ฆ๐น๐ฑ๐ฆ๐ณ๐ช๐ฆ๐ฏ๐ค๐ฆ๐ด."
Dit statement uit een artikel van Eventbranche EvenementOrganiserenvonden we opvallend. Want:
๐Er is al veel langer de overtuiging onder experts dat de beste manier om kennis over te dragen door het te ervaren, is. Een ervaring creรซren is daarom al sinds het bestaan van Broek & Buuren het uitgangspunt. Maar het is zeker niet iets dat wij uitgevonden hebben!
In het onderwijs krijgt dit idee ook steeds meer gehoor. En studenten Leisure & Event Management (InHolland) wordt al jaren geleerd hoe je ervaringen van je events maakt.
๐ Een belangrijk verschil wordt in het citaat als een en hetzelfde neergezet. Maar een 'complete experience' is iets anders dan 'beleving'.
Althans, als het gaat om hoe je kennis het beste overdraagt en hoe 'beleving' in evenementenland en ook in dit artikel gehanteerd wordt. Namelijk toch vaak meer richting (vooral of louter) 'leuk', 'reuring', 'entertainment', 'prikkelen van de zintuigen'.
Beleving is belangrijk op evenementen, kennisoverdracht door te ervaren is nog net wat anders en richt zich meer op de gewenste impact bij de mensen (namelijk iets leren).
๐ Hoewel de overtuiging er wellicht bij steeds meer mensen is dat kennisoverdracht door te ervaren ook op evenementen de manier is, blijkt dit nog helemaal niet vaak daadwerkelijk in de praktijk gebracht te worden. Al zegt (of denkt) men van wel.
Als bezoeker ben ik vaak teleurgesteld. Want als bezoeker 'een prettige belevingsjus over je heen te krijgen', zoals het artikel noemt, is niet leren door te ervaren. Er wordt een paar toepassingen genoemd, die je inderdaad steeds vaker terugziet, maar die op zichzelf geen ervaring vormen. Vaak mist de (goede) koppeling met het doel en de doelgroep (daar heb je ze weer) en wat er nodig is om specifiek daarvoor een ervaring te creรซren. Alle middelen dienen doordacht en in samenhang daarvoor ingezet te worden.
Bovenstaande constateringen laten zien dat het in de praktijk brengen niet eenvoudig is. Ook ga je al snel mee in wat er de vorige keer goed werkte, hypes of de ideeรซn die een opdrachtgever al in zijn hoofd had. Dat (h)erkennen ook wij.
We vinden echter wel dat de lat hoger mag. Dus laten we iets kritischer op onszelf en elkaar zijn!