Zo’n 4 maanden na onze laatste – frustrerende – ervaring met een (gratis) webinar, trokken we de stoute schoenen aan. We waagden ons er opnieuw aan! En wel een week lange cursus met elke dag een online masterclass. Zo, wij durven! 
Zucht.
Hebben wij gewoonweg een grote allergie voor een aantal zaken die bij webinars lijken horen? Of ligt het toch echt aan de gever ervan en treffen we steeds de verkeerde? 

De lessen er maar eens bij pakken die we de vorige keer verzamelden over hoe je wél een goed en boeiend webinar kan maken (lees 'm hier helemaal). Verrek! Ik moet concluderen dat ze 7 van de 8 vinkjes krijgt:
➊ Maak contact ✅
➋ Zoek interactie ✅
➌ Zorg dat iedereen dezelfde basiskennis heeft ✅
➍ Gebruik visualisatie ✅
➎ Vermeld of de gegeven informatie ergens terug te vinden zal zijn ✅
➏ Start met een prikkeling op de inhoud ✅
➐ Verdiep je van te voren in de vragen die deelnemers mogelijk hebben ✅

We denken wel dat we een allergie hebben voor de manier waaróp en hoe vaak er interactie gezocht wordt. ‘Hebben jullie er zin in?!’, ‘Zet even yes in de chat als je ook voor jezelf kiest!!’, ‘Laat even in de chat weten waar je vandaan inbelt’, ‘Suuuperleuk dat jullie er al zijn!’, ‘Zeg ja als je dit ook herkent!’.
𝗚𝗔𝗧𝗩𝗘𝗥!

Wij vinden het hysterisch en leeg. We gingen ons oprecht afvragen of er niet stiekem heel veel trolletjes waren ingezet om op elk oproepje té enthousiast te gaan juichen in de chat, zoveel mensen leken er in mee te gaan. En juist als we in ons eentje achter de laptop zitten, met pen en papier in de aanslag om al het geleerde te noteren, vinden we het bovendien ontzettend zonde van onze tijd.
Maar laten we het er op houden dat het onze allergie is. (En ook die van een vriendin die deze cursus volgt, maar dat terzijde.) Voordeel van de twijfel, voor deze trainster.

Het gaat echt wringen bij les 8.
➑ A) Laat je webinar zichzelf verkopen ❌
➑ B) Durf werkelijk te geven ❌

A) Om de paar minuten wordt herhaald hoe we meer kunnen leren – bij haar/hun -, wat we kunnen aanschaffen na deze week en hoe bevoorrecht we zijn dat we korting/voorrang aangeboden krijgen. Na 1 masterclass heb je ze allemaal al meerdere keren voorbij horen komen. En in de mails ontvangen. En in de online leeromgeving gezien. En in de werkboeken gelezen. Laat staan na een week...
B) De daadwerkelijke inhoud is heel summier. Als je ons boeit en echt iets meegeeft – een les die ze overigens nota bene ons probeert te leren! – dan zullen mensen vanzelf bij je terugkeren of meer van je willen. (Uiteraard: die call to action dien je wel makkelijk en verleidelijk te maken.)

Free Webinar Ergernissen Deel 2

Tel de vele herhaling en lege frases erbij op en pas na 20 minuten komt er iets interessants voorbij en 1,5 uur verder – bij de 60 minuten durende masterclass (!) – zijn we helemaal murw. Dit had zonder overdrijven in 20 minuten gekund. Het kost ons echt moeite de aandacht er bij te houden en niet gillend dan in g*#*!$naam maar de was te gaan doen.

We herkennen er – als niet-experts – overduidelijk diverse marketingstrategieën in:
✯ Vele positieve antwoorden uitlokken (yes, yes, yes) om ook een ‘ja’ te krijgen op de uiteindelijke verkoopvraag.
✯ Veel reacties en gelijkgezindheid uitlokken, zodat je je onderdeel gaat voelen van een groep en daar onderdeel van wil blijven.
✯ Schaarste creëren (of faken?): ‘er zijn maar 75 plaatsen beschikbaar en er is veel interesse!’
✯ enz. enz.

Het zal ongetwijfeld werken. Maar wij voelen meer en meer afstand tot deze mensen. En tot de trainster. En denken alleen maar ‘nee, nee, nee!’.
Inhoudelijk is het tot nu toe ook nog niet echt sterk, nieuw of inspirerend. 

Wat zijn jouw grootste ergernissen bij online trainingen? Zijn het fouten van de gever of is het jouw (of onze) allergie?
En nog wat verder gedacht; moeten wij hier aan meedoen als we ook een succesvolle online training zouden willen geven..?