Nieuws & achtergrond
Wat we kunnen leren van kunstenaars
18-11-2023
We zetten graag kunst – in de breedste zin van het woord – in op onze bijeenkomsten. Ook delen wij op onze socials regelmatig voorbeelden van hoe kunst ingezet wordt in de zorg en het bedrijfsleven en welke werking het daar heeft. Waarom? Wat kunnen organisaties en teams leren van kunstenaars? Er zijn 3 redenen met 4 waardevolle gevolgen:
- Kunstenaars nemen de tijd. En nemen de tijd om waar te nemen.
Vanuit overzicht en meerdere invalshoeken kijken, geeft je de mogelijkheid om daaruit te destilleren wat waardevol is voor je werk en het eindresultaat. - Kunstenaars zijn nieuwsgierig en verdiepen zich in onderwerpen die het bezig houdt en inspireert. Ze stellen vragen aan zichzelf of de omgeving.
Essentieel om tot innovaties en nieuwe ideeën te komen. - Kunstenaars geven zich over aan hun creativiteit.
Uit een enquête onder CEO’s (door IBM) blijkt dat creativiteit een belangrijke kwaliteit is om succesvol te worden en zijn.
Kunstenaars kijken en denken dus anders. Vaardigheden als waarnemen, in het moment zijn en creativiteit zijn bij hen heel goed ontwikkeld. Door dit centraal te zetten, bijvoorbeeld op bijeenkomsten, worden mensen getriggerd ook anders te kijken en denken.
Met hele waardevolle gevolgen, want ze gaan:
- Meer outside the box denken
- Meer samenwerken en co-creëren
- Beter waarnemen en luisteren naar elkaar. Hierdoor ontstaat veiligheid en dit maakt creatieve processen mogelijk (stress e.d. blokkeert deze processen).
- Beter luisteren naar hun intuïtie.
Daarom gebruiken we dus beeld, muziek, theater, dans, cabaret en meer. Zowel actief als passief.
En ondertussen mag het ook gewoon ‘leuk’, ‘grappig’, ‘vermakelijk’ of ‘licht’ zijn.
Interessant? Laten we er eens verder over praten. Of lees een van de vele boeken en artikelen die hier niet voor niets over geschreven zijn!
Beeld: Hoort bij de podcast-serie ‘Leer mij denken als een kunstenaar’ van Kunst Centraal (Merel Steinweg) over de waarde van kunst en cultuur voor o.a. het onderwijs.