"๐˜’๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ด๐˜ฆ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ต๐˜ด ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฃ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ข๐˜ง๐˜จ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฐ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ซ๐˜ข๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ท๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ๐˜ด๐˜ด๐˜ญ๐˜ข๐˜จ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ข๐˜ฌ๐˜ต: ๐˜ด๐˜ต๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฅ๐˜ด ๐˜ท๐˜ข๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ธ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ฅ๐˜ต ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ด๐˜ฐ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฅ๐˜ณ๐˜ข๐˜ค๐˜ฉ๐˜ต, ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ข๐˜ค๐˜ต๐˜ช๐˜ฆ, ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ด๐˜ฑ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฌ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ด ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฑ๐˜ข๐˜ฌ๐˜ต ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ค๐˜ฐ๐˜ฎ๐˜ฑ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ฆ๐˜น๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ค๐˜ฆ๐˜ด."
Dit statement uit een artikel van Eventbranche EvenementOrganiserenvonden we opvallend. Want:

๐Ÿ‘‰Er is al veel langer de overtuiging onder experts dat de beste manier om kennis over te dragen door het te ervaren, is. Een ervaring creรซren is daarom al sinds het bestaan van Broek & Buuren het uitgangspunt. Maar het is zeker niet iets dat wij uitgevonden hebben!
In het onderwijs krijgt dit idee ook steeds meer gehoor. En studenten Leisure & Event Management (InHolland) wordt al jaren geleerd hoe je ervaringen van je events maakt.

๐Ÿ‘‰ Een belangrijk verschil wordt in het citaat als een en hetzelfde neergezet. Maar een 'complete experience' is iets anders dan 'beleving'.
Althans, als het gaat om hoe je kennis het beste overdraagt en hoe 'beleving' in evenementenland en ook in dit artikel gehanteerd wordt. Namelijk toch vaak meer richting (vooral of louter) 'leuk', 'reuring', 'entertainment', 'prikkelen van de zintuigen'.
Beleving is belangrijk op evenementen, kennisoverdracht door te ervaren is nog net wat anders en richt zich meer op de gewenste impact bij de mensen (namelijk iets leren).

๐Ÿ‘‰ Hoewel de overtuiging er wellicht bij steeds meer mensen is dat kennisoverdracht door te ervaren ook op evenementen de manier is, blijkt dit nog helemaal niet vaak daadwerkelijk in de praktijk gebracht te worden. Al zegt (of denkt) men van wel.
Als bezoeker ben ik vaak teleurgesteld. Want als bezoeker 'een prettige belevingsjus over je heen te krijgen', zoals het artikel noemt, is niet leren door te ervaren. Er wordt een paar toepassingen genoemd, die je inderdaad steeds vaker terugziet, maar die op zichzelf geen ervaring vormen. Vaak mist de (goede) koppeling met het doel en de doelgroep (daar heb je ze weer) en wat er nodig is om specifiek daarvoor een ervaring te creรซren. Alle middelen dienen doordacht en in samenhang daarvoor ingezet te worden.

Bovenstaande constateringen laten zien dat het in de praktijk brengen niet eenvoudig is. Ook ga je al snel mee in wat er de vorige keer goed werkte, hypes of de ideeรซn die een opdrachtgever al in zijn hoofd had. Dat (h)erkennen ook wij.
We vinden echter wel dat de lat hoger mag. Dus laten we iets kritischer op onszelf en elkaar zijn!