Geur is een van de meest primitieve vormen van sensatie en is intiem verbonden met emotie en herinnering. Geur beïnvloedt ook de productiviteit.

Bij de verkoop in winkels of van huizen - een koffie en taart-geur in een modelwoning draagt bij aan een betere verkoop - wordt daar dankbaar gebruik van gemaakt.

Maar op de werkvloer en ook op bijeenkomsten is geur zeker ook slim in te zetten.
In Japan wordt in sommige bedrijven ’s morgens vroeg citroengeur verspreid met als effect dat er harder wordt gewerkt. Daarna volgt bloemengeur voor een verhoging van de concentratie. Na de lunch verspreiden ze die geuren nog een keer in dezelfde volgorde.

  • Citroen stimuleert dus de concentratie en werkt kalmerend.
  • Lavendel kalmeert emotionele stress en helpt tegen hoofdpijn.
  • Ook Jasmijn werkt kalmerend, en helpt daarnaast je zelfvertrouwen en optimisme te versterken. Je krijgt er ook nog eens energie van.
  • Rozemarijn helpt om dingen in je geheugen op te slaan. Ook krijg je er energie van. Handig dus voor de maandagochtend én op een bijeenkomst waar het doel is om informatie over te brengen of te leren.
  • Ook kaneel kan hierbij helpen: kaneel gaat mentale uitputting tegen en stimuleert concentratie en focus.
  • Tot slot geeft pepermunt je een echte energie kick. Hierdoor gaat je concentratie omhoog en kun je helder nadenken.

Het is zonde om niet gebruik te maken van deze wetenschap als je jouw bijeenkomst ontwerpt en organiseert. Alle zintuigen prikkelen, dus ook de reuk, zorgt voor een indringendere ervaring van de bezoekers. Je zou dus ook voor geuren kunnen kiezen die het thema of de gecreeerde beleving of verbeelding versterkt.

Alle keuzes in het ontwerp, alle stimulansen en alle prikkelingen tesamen, zorgen voor een grote impact. Helaas wordt geur daarin vaak nog vergeten. Doe er je voordeel mee!